tystnad

2011-04-24 - 10:08:42

Tänk va livet vore lätt om man hade en liten hjärna. Lika liten som en struts kanske är att ta i men..



Jag menar om man hade en mindre hjärna hade man inte kunnat tänka lika mycket på saker och ting. Tror att det många gånger skulle ha underlättat för oss människor.  Vi tänker mycket alldeles för mycket så mycket att vi inte ens själva kan hitta svar på våra funderingar. Vad händer efter döden? Finns de liv på annan planet? Hur stor är universum? Finns de spöken andrar och liknade? osv...

Sedan i sin tur har dessa "tankar utan svar" lett till en rad följder. Ta till exempel Vad händer efter döden? Eller hur kom världen till? Som exempel. Människor kom redan på för över 1 miljon år sedan att man för eller senare dör. Vilket är väldigt logiskt. Men jag tvivlar på att andra djur tänker på det så som vi gör. I alla fall människorna hade konstaterat att tids nog så dör man. Sedan ställde de sig frågan vad händer efter döden? Ingen visste och ingen kunna svara på detta. Att de inte skulle hända något alls ät alldeles för hemskt därför började man hitta på berättelser. Samma sak gällande hur världen kom till. Människor märkte att folk kände sig tryggare med en vetskap om vad som skulle hända efter döden samt hur världen kom till. Så dessa berättelser fortsatte att utvecklas och ändrades med all säkerhet miljontals gånger. Detta lever kvar än idag och de jag pratar om är själv klart religion.

Religion har i sin tur lett till en rad andra följder. Det jag först och främst pratar om är våld, krig och bråk. Mycket av de krig som pågår runt om i världen är kopplat till religion. Folk har olika uppfattningar och de bildar totalt kaos. Naturligtvis beror de på andra saker också som politik osv. Man får till och med folk att spränga sig själva för att de tror att de ska komma till något paradis. Något som är bättre än världen.

Jag kan förstå att det känns tryggt att leva som troende. Det är absolut inget fel med de och de skapar inte bara problem. Jag tror att man har lättare på något sätt att ta sig igenom livet när man har olika mål och tror på något gott. Man ber ofta vilket gör en avslappnad. Man har traditioner och firar olika högtider tillsammans med släkt och vänner osv..

Kom ihåg detta ÄR MIN ÅSIKT så din får gärna vara något annat. Men jag är inte troende och tror att man dör sedan är de inger mer.

Men som sagt vi människor tänker alldeles för mycket. Och jag är ett gott exempel på än!

//anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0